Vi, Pernilla og Niclas Nyrensten, elsker naturen og rejser! Pernilla har klatret adskillige høje bjerge, været i Everest Base Camp og backpacket rundt om i verden. Niclas elsker eventyr og actionfyldte aktiviteter som mountainbiking, snowboarding, klatring, vandreture og rejser over hele verden. Sammen besluttede vi at starte et friluftsbrand i 2014.
Det er ikke lang tid siden, at vi arbejdede med salg af friluftstøj, mens vi drømte om at etablere vores eget friluftsmærke. Vi fik den berømte aha-oplevelse på en messe, hvor vi begyndte at tale med en ligesindet eventyrer, der var utilfreds med den høje pris på hendes nye vandrebukser: "Bukserne er af en ret god kvalitet, men de var så dyre, at jeg er bange for at bruge dem i skoven. Hvad gør jeg, hvis jeg får en blåbærplet på dem, som jeg ikke kan vaske af?"
Vi havde det ofte på samme måde, da vi backpackede og rejste på eventyr rundt om i verden. Ikke nok med at de etablerede friluftsmærker var for dyre, havde bukserne også en dårlig pasform og virkede til kun at være designet til mænd. Og farverne? Fifty shades of boooring.
Markedet manglede ganske enkelt et mærke, der producerede sjovt kvalitetstøj til en fornuftig pris, og det måtte nogen jo gøre noget ved. På en tur til Everest Base Camp blev idéen om RevolutionRace født. Denne "nogen", vi ledte efter, endte med at blive os selv.
I begyndelsen drev vi forretningen fra garagen, der var ejet af Pernillas far. Han var venlig nok til at lade os omdanne garagen til et lager og et logistikcenter. Vi var selv ansvarlige for produktudvikling, indkøb, finansiering, marketing, kundeservice og distribution på én gang – vi skrev endda adresserne på hver pakke i hånden, ligesom vi selv stod model til produktbillederne, der blev taget i stuen. Vi gjorde kort sagt alting selv.
Da vi begyndte dette eventyr, havde vi stadig meget at lære, og vores første bukser var lidt af en katastrofe. Pasformen var dårlig, tråden for svag, og håndværket elendigt. 12 forsøg og en masse hovedpine senere endte vi dog med et fantastisk første produkt – vores originale Nordwand Pants! Der var dog et men, for da vi besøgte vores producent i Vietnam, opdagede vi, at bukserne ikke var fremstillet efter vores detaljerede specifikationer. Fabrikkens leder så forfærdet til, da Niclas rev 12 par bukser op på stedet. Fabrikken samarbejdede med flere større mærker på dette tidspunkt, og vi var deres mindste (men sandsynligvis også mest højlydte) kunde. Vi havde et krisemøde, og fabrikken endte efterfølgende med at erstatte hele kollektionen.
Så snart produktionen var i gang, filmede vi vores første produktvideo uden manuskript, med et mobilkamera og et ret beskedent kendskab til belysning. Da vi havde postet videoen på de sociale medier, ringede den kvindelige medarbejder, som havde ansvaret for vores markedsføring på Facebook, og bad os om at fjerne den, fordi hun var sikker på, at den ville blive et stort flop. Tre dage senere ringede hun dog tilbage og undskyldte. På det tidspunkt var videoen gået viralt med over en million visninger. Folk elskede filmens ærlige og ægte følelse. Efter vores 15 minutters fame på Facebook vidste vi, at vi var på rette spor - et spor, som vores konkurrenter enten havde misset eller overset. Kunderne havde brug for et funktionelt udstyr til overkommelige priser med en god pasform, som var designet af mennesker, de kunne relatere til. Og de havde meget på hjerte. Mens andre mærker nærmest flygtede fra de sociale medier, omfavnede vi dem og begyndte at opbygge et både stærkt og loyalt online community. Vi engagerede vores kunder i produktudviklingen ved at spørge ind til deres behov og ønsker. Deres feedback var med til at forbedre vores produkter.
I dag er RevolutionRace etableret i over 30 lande (og der kommer flere til), og vi har solgt over en million bukser over hele verden. Med 679.998 anmeldelser på vores webshop kommer vi hver dag tættere på vores mission at blive en af de mest anbefalede outdoorvirksomheder i verden. Vi er vokset ud af garagen og er flyttet ind på et kontor, der er stort nok til at holde vores medarbejdere glade på daglig basis.
Andre ting har ikke ændret sig. Det er den samme fabrik i Vietnam, der syr de fleste af vores bukser, men i dag er vi en af deres bedste kunder og gode venner med ejeren.